FAQ

Här får du svar på några av de vanligaste frågorna om oss och våra stolar. Självklart kan du även kontakta oss direkt eller någon av våra återförsäljare.

Vilken stol skall jag ha?
Olika stolsmodeller har olika egenskaper. Vilken stolsmodell som passar dig bäst beror på en lång rad faktorer, till exempel arbetsuppgifter och arbetsmiljö, dina fysiska förutsättningar samt ditt sätt att jobba är några faktorer som avgör valet. Därtill kommer naturligtvis också önskemål om design, form och färg. Välkommen att kontakta oss eller någon av våra återförsäljare så hjälper vi dig vidare i valet. Dessutom lånar vi gärna ut en provstol till ditt företag.

Finns RH-stolar för alla människor och arbetsuppgifter?
Ja. I vårt breda sortiment hittar du stolar som i stort sett täcker alla behov, individuella krav, arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.

Kan man prova era stolar?
Ja. De flesta av våra återförsäljare har provstolar som du kan låna till jobbet och prova innan du bestämmer dig.

Vad finns det för färger/klädslar?
Vi har ett stort standardsortiment av klädslar och färger med korta leveranstider. Du kan också göra ditt helt egna val av tyg eller skinn vilket dock gör att leveranstiden blir lite längre.

Vad har ni för leveranstider?
Vi har ett sortiment av standardutrustade stolsmodeller för snabbleverans där leverans sker efter cirka en vecka. Normalleverans för stolar med standardklädsel är annars cirka 2–4 veckor.

Finns någon garanti på RH-stolarna?
Ja, de flesta av våra stolar har 10 års garanti.

Är RH-stolarna kvalitetstestade?
De flesta av våra modeller är godkända enligt EU-norm EN 1335-1. Hela vårt sortiment genomgår dessutom mycket hårda interna tester och kontroller och är byggda för lång och bekymmersfri användning.

Är RH-stolar ett bra miljöval?
RH Stolen var ett av de första företagen i branschen med ett genomgripande miljötänkande. Genom vår ”Återvinningsgaranti” erbjuder vi oss att återta gamla RH-stolar för återvinning. Våra stolar är tillverkade av rena och oblandade material samtidigt som stolsdetaljer går snabbt att demontera, sortera och återvinna.

Vad gör man om en RH-stol går sönder?
De flesta fel är lätta att avhjälpa. Kontakta närmaste återförsäljare som ger dig råd om eventuella reservdelar du själv kan byta. Dom hjälper också till om du behöver lämna in stolen på reparation. Vid behov kan våra servicetekniker besöka dig för reparation på plats.

Kan man byta rygg- och sitsdynor?
Ja, dom är lätta att byta ut på de flesta av våra modeller. Dynorna är monterade med snäppfunktion och lossas/monteras med ett enkelt handgrepp.

Kan jag efterbeställa tillbehör?
Ja, så gott som alla tillbehör är möjliga att beställa och montera i efterhand.

Varför behövs olika hjul för olika typer av golv?
Det finns ett stort antal hjulvarianter med olika egenskaper anpassade efter golvens beskaffenhet. Det finns hjul för hårda och mjuka golv, hjul som låser vid belastning etc. Se vidare under respektive stolsseries "Tillbehör".

Var kan jag se/prova/beställa RH-stolen?
Vi har återförsäljare över hela landet samt egna showrooms i Stockholm och Nässjö. Under ”Sök Återförsäljare” hittar du din närmaste RH-kontakt.

Share |